Saturday, November 16, 2013

Billet #1 Aku sayang kamu sampai syurga


Aku mohon baca dengan hati yang terbuka.

Usai solat maghrib S mencapai Quran diatas meja belajarnya.
"Baru nak sampai juzuk ke-6. lembapnya!" bisik S di dalam hati.

Surah Al-Ma 'idah ayat 51- 63 jelas menyatakan larangan berteman akrab dengan orang yahudi dan nasrani.
Hati S terdetik " Ya rabbi, bestfriend aku non-muslim. Macamana ni ya Allah?"

S menyambung bacaannya...

68. Katakanlah: "Wahai Ahli Kitab! Kamu tidak dipandang beragama sedikit pun sehingga kamu menegakkan ajaran-ajaran Taurat, Injil dan (Al-Quran) yang diturunkan kepada kamu dari Tuhan kamu". sesungguhnya apa yang diturunkan kepadamu (Muhammad) daripada tuhanmu akan menambah kederhakaan dan kekafiran kepada kebanyakkan daripada mereka, maka janganlah kamu bersedih hati terhadap orang kafir itu. (5:68)

69. sesungguhnya orang mukmin, orang Yahudi, orang Sabi'in dan orang Nasrani, siapa sahaja (Diantara mereka) yang benae-benar beriman kepada Allah dan hari kemudian serta beramal soleh, maka tidak ada kekhuatiran terhadap mereka dan mereka tidak perlu bersedih hati (5:69)


"Yes. boleh masuk syurga sama-sama. I believed they are good christians :)" Detik S di dalam hati.

72. Sesungguhnya telah kafirlah orang yang berkata : "Sesungguhnya Allah ialah al-masih Putera Maryam." Padahal al-Masih sendiri berkata: " Wahai Bani-Israel! Sembahlah Allah, Tuhanku dan Tuhan kamu." Sesungguhnya orang yang mempersekutukan (sesuatu dengan) Allah, maka pasti Allah mengharamkan kepadanya syurga dan tempat kembalinya ialah neraka. Tidaklah ada bagi orang zalim itu seorang penolong pun. (5:72)

73. Sesungguhnya kafirlah orang yang mengatakan bahawasanya Allah salah satu dari yang tiga, padahal sekali-kali tidak ada Tuhan selain Tuhan yang maha esa. Jika mereka tidak berhenti daripada apa yang mereka katakan itu, pasti orang yang kafir di kalangan mereka akan ditimpa seksaan pedih. (5:73)


Air mata mulai memenuhi kelopak mata. " Kalau lah orang-orang yang fasik itu tidak mengubah apa yang Allah sampaikan buat kaum yang terdahulu, kalau lah mereka percaya apa yang aku percaya. Ya Allah, buka mata pintu hari mereka ya rabb..." doa S lagi sebelum menyambung bacaannya.

82. Sesungguhnya kamu dapati orang-orang yang paling keras permusuhannya terhadap orang-orang yang beriman ialah orang-orang Yahudi dan orang-orang musyrik. Dan sesungguhnya kamu dapati yang paling dekat persabahatannya dengan orang-orang yang beriman ialah orang-orang yang berkata: "Sesungguhnya kami ini orang Nasrani". Hal itu disebabkan karena di antara mereka itu terdapat pendeta-pendeta dan rahib-rahib, (juga) karena sesungguhnya mereka tidak menyombongkan diri." ( 5: 82)

83. Dan apabila mereka mendengar Al-Quran yang diturunkan kepada Rasulullah (Muhammad s.a.w), engkau melihat mata mereka mencucurkan air mata disebabkan apa yang mereka ketahui (melalui Kitab mereka) dari kebenaran (Al-Quran), sambil mereka berkata: Wahai Tuhan kami, kami beriman (kepada Nabi Muhammad dan Kitab Suci Al-Quran), oleh itu tetapkanlah kami bersama-sama orang-orang yang menjadi saksi (yang mengakui kebenaran Nabi Muhammad s.a.w). (5: 83)


Airmata sudah tidak terbendung mula membasahi kedua pipi S.
"Aku sayang dia ya Allah. Sayang sangat sampai nak masuk syurga sama-sama. Baiknya dia. Mulianya dia kalau tidak beriman padaMu tiada guna. Sekarang baru aku faham perasaan Y dahulu. Maka bukalah pintu hatinya ya Allah. Bimbing dia kearah jalan yang benar."

aku sayang kamu wahai sahabat. Andai coretan ini menguris hati, Maafkan aku. Doaku akan sentiasa mengiringimu.


.LUCY.


No comments:

Daisypath Friendship tickers